Underhållningsbranschen har varit en viktig del av samhället i många hundra år. Men utvecklingen har gjort att underhållning som konsumeras i dagens läge inte går att jämföra med den underhållning som producerades, konsumerades och åtnjöts på 1800-talet. Genom historien finns det vissa teknologiska framsteg som har öppnat helt nya möjligheter och som banat väg för en utveckling som aldrig hade skett annars. Men den stora innovationen stavas internet och den digitala innovation som skett framför allt på 2000-talet och framåt.
Med stor säkerhet kommer underhållningsindustrin att leva vidare och fortsätta vara en av de allra mest dominerande industrierna runt om i hela världen. Det finns ett antal sådana industrier, som alldeles oavsett den samhälleliga utvecklingen i stort, fortfarande kommer att finnas kvar som en central del av hela ekonomin. Underhållningen i sig kommer att variera och kommer att ta olika skepnader över tid, på precis samma sätt som den har gjort fram till 2020-talet, men att underhållning kommer att fortsätta existera i någon form av givet.
Ser man till underhållningsbranschen är det mer av en industri 2022 än vad den var 1922. Det är uppenbart att det går att tjäna pengar på ett helt annat sätt, något som har lockat andra typer av aktörer och investerare till underhållningsvärlden. Tidigare var det många underhållare som drevs av en lust, en kreativ ådra och ett behov av att synas, höras eller bryta ny mark. Men i dagens läge finns det helt andra ekonomiska incitament som gör att man kan drivas till att gå in i underhållningsbranschen.
Det är bara att titta på olika svenska casino som går att besöka online. Det är inte bara intresset för spel och spänning som gör att dessa företag fortsätter att finnas, utan det är det faktum att spelmarknaden är lukrativ som gör att sådana aktörer tar plats. På samma sätt går det att peka på en rad andra branscher som lever vidare för att det finns ett stort ekonomiskt intresse i underhållningsbranschen.
Men det ekonomiska intresse som finns handlar mycket om att det nu går att konsumera underhållning på ett betydligt enklare sätt. Ur ett konsumentperspektiv innebär det att utbudet är större och att man själv kan välja det som passar en bäst. Men ur ett företagsperspektiv innebär det också att det är väsentligt enklare att hitta nya målgrupper och en ny publik. Det finns kommunikationssystem och nya digitala innovationer som har öppnat nya dörrar, som tidigare bara gick att drömma om.
Om man ska se det i ett större perspektiv, vilka stora innovationer på det digitala planet är det egentligen som har öppnat dörrar och förändrat den grundmurade synen på vad underhållning är, vad man kan göra inom underhållningsindustrin och hur man kan forma underhållningen framåt? Låt oss peka på ett antal olika exempel på innovationer som sett till att underhållningsindustrin aldrig blir den samma.
2000-talet är mobilens tidsålder
Mobiltelefon har fått sitt stora genomslag på 2000-talet och är nu en teknisk pryl som i stort sett hela befolkningen har till sitt förfogande. Den absoluta majoriteten av svenskarna har minst en mobiltelefon och numera är det till och med väldigt vanligt att unga barn äger en mobiltelefon, som används i ett rent underhållande eller möjligen utbildande syfte.
Till en början var ambitionen med mobiltelefonerna att frigöra kommunikationen och möjliggöra för människor att kommunicera med varandra oberoende var man befinner sig. Det var en ädel tanke och än i dag är en av de huvudsakliga funktionerna med mobiltelefonerna att kunna kommunicera via samtal eller sms.
Men när iPhone och andra smarta telefoner fick fäste på marknaden förändrades också synen på mobiltelefonen i grunden. Nu var det inte längre bara en pryl som användes för att kommunicera med vänner eller ringa samtal i jobbet. Nu gick det att använda sin mobiltelefon till väldigt mycket mer. I stort sett kan man likna den moderna mobiltelefonen, den som kallas smartphone, för en liten dator. Det i sin tur öppnade helt andra möjligheter.
Det här har inte minst satt en prägel på underhållningsbranschen och förändrat människors syn på underhållning för all framtid. Förr underhöll sig många med böcker, sina egna tankar eller faktiska, fysiska samtal med andra när de exempelvis åkte tåg eller buss. Nu sitter många istället med sin mobiltelefon, som är en port mot hela omvärlden tack vare den internetanslutning som finns trådlöst.
I moderna mobiltelefoner går det som bekant att spela olika spel, titta på filmer och läsa nyheter. Allt som gör en glad. Allt som tidigare krävde andra fysiska lösningar går nu att göra i en och samma enhet. Det har inte minst gjort att behovet av underhållning har ökat, eftersom många konsumerar betydligt mer underhållning och därmed har ett behov som behöver mättas i större utsträckning än tidigare.
Vad som är intressant med mobiltelefoner är att det inte bara är underhållning, utan också har blivit ett verktyg som kan användas till så mycket mer. Att använda mobilen för att göra betalningar med Swish, sköta myndighetsärenden hos exempelvis Försäkringskassan och logga in på sin internetbank har nu blivit standard.
Digitala varianter på gammal underhållning
Förr om åren besökte man till exempel en biograf för att se en film, men nu går det att streama filmer och tv-serier via olika digitala tjänster. Internet i sig har öppnat många möjligheter och många klassiska industrier, som filmindustrin, har insett att man behöver använda sig av digitala innovationer för att faktiskt lyckas. Det har gjort att beteendet hos konsumenterna har ändrats. Nu kan många klämma in flera filmer i veckan i sitt vardagsliv, då det finns ett stort digitalt bibliotek att välja bland för den som vill.
På samma sätt har synen på musik förändrats stort. Under lång tid var man tvungen att besöka konserter för att kunna lyssna på låtar, annars fick man hoppas att låtarna kom på radio. Det gick att köpa fysiska skivor för att kunna lyssna hemma. Men tack vare digitala innovationer kan man nu lyssna på musik direkt i sin mobiltelefon, dator, surfplatta eller vad man nu har för enhet.